torsdag, januari 14, 2016

Florida

Man skulle ju kunna tro att jag hade glömt bort min gamla blogg men så är det faktiskt inte. Så vad har vi haft för oss sedan november? -Tja, det skojigaste vi har gjort är ju att vi åkte till Florida lite innan jul och kom hem lagom till nyår. Så här kommer en reseberättelse från Florida.

N på Arlanda. Vi flög via Chicago till Miami. Det var med nöd och näppe som vi hann med vårt plan i Chicago. Det var faktiskt lite väl stressigt. Och det berodde på att det var så mycket köer i Chicago. Men till sist kom vi fram till Miami! Där hade vi bokat ett hotell precis vid flygplatsen eftersom vi kom fram sent på natten amerikansk tid.

Sen dagen efter åkte vi till Key West. Vilket nog tog drygt tre timmar att köra. Alltså själva bilåkande. Vi stannade ju lite här och där så det tog ju lite längre. Men vi (vuxna) tyckte det var väldigt vacker väg och fascinerade att de har byggt bilväg så långt ut.

Sen kom vi fram till hotellet och det barnen såg fram emot mest - poolen. Så här såg den ut på morgonen.

Själva Key West är riktigt charmig med en massa trähus. Det finns höns lite här och där och här är det en höna med kycklingar som går över gatan.

Vi kollade runt en del i Key West. Det finns ju en massa båtar av olika storlek. Visa hade ju juldekorerat dem.

Men ska väl inte påstå att barnen var så värst intresserade av att kolla på hus i Key West. Själv tycker jag ju det är lite skoj. Vi såg tex Ernest Hemingways hus men nöjde oss med att kika lite från utsidan (fast det fotade jag inte).

Det barnen allra helst ville göra var att bada i poolen. Här försökte jag fota dem när de hoppar från kanten alla tre. Men att vara minst innebär ju att man oftast ligger steget efter...

I Key West så fanns det inte så mycket stränder. Är ju mycket hus och bryggor överallt. Men sedan, efter fyra nätter, åkte vi vidare mot Miami och Fort Lauderdale. Och där badade vi i havet en massa!

Det blåste ganska mycket och då blev det ju stora vågor! Det var lite skönt att det blåste en del eftersom det var 30 grader varmt. Men det blev ju en hel del vågor. Vilket var både kul och gjorde det lite svårbadat. Speciellt för N. Men han lekte i sanden vid vattenbrynet när han hade varit med oss och blivit överspolad lite för många gånger.

En dag gjorde vi en utflykt till Everglades och åkte sån där träskbåt. Fast vi fick lära oss av guide att Everglades inte är ett träsk utan en flod. Vi kollade på några vilda alligatorer.

Sen hade de även en utställning med djur där M fick hålla en alligatorunge som var ca 2 år. Vi andra nöjde oss med att klappa den.

De hade även en påfågel som jag blev lite rädd för (!).

Vi bodde på det här hotellet som man ser till höger. Om man kollar noga kan man se att det finns en pool som har utsikt mot en kanal. Fotot har jag tagit från en bro som man också kunde kolla på. Den öppnade sig lite titt som tätt så att större båtar skulle kunna ta sig förbi. Vilket ju var lite underhållade att kolla på när man låg i poolen.

För låg i poolen gjorde vi! Den var riktigt varm så barnen blev inte kalla ens efter att ha badat riktigt länge.

En dag åkte vi till Miami Beach.

Men det var ju så här som barnen helst villa spendera dagarna. "Jag dyker" sa N och sen låg an så här en bra stund. Försökte få honom att se lite mer levande ut så inte andra människor skulle försöka dyka i och rädda honom.

Efter att ha först badad i havet och sedan gått upp till poolen och bara ätit någonting lite snabbt så blev de ändå sura när de behövde gå upp. Trots att de hade legat i vattnet i ca 6 timmar...

Sen åkte vi hem och skulle flyga samma väg Miami - Chicago - Arlanda. Men det var flygkaos pga väder i Chicago så vi fick sitta länge på planet i Miami, sen missade vi så klart nästa plan i Chicago. Så vi blev ombokade och fick flyga hem via Köpenhamn. Våra väskor dök så klart inte upp vilket vilket var lite tråkigt eftersom P hade gjort en klassiker och lagt bilnyckeln i resväskan. Men efter en värdefull insats från farfar & farmor (barnens alltså) så ordnade det sig också! Och våra väskor dök ju upp de med efter någon dag.