tisdag, mars 31, 2009

Panik

Om två veckor börjar jag jobba. Alltså efter påsk. Börjar få lite panik. Inte för själva jobbet. Utan för att F inte äter någon riktig mat. Och med riktig mat räknar jag in gröt, välling, -ja vad som helst som någon annan kan ge honom.

Eftersom M gillar välling så har vi väl vi trott att F också kommer göra det. Men så verkar det inte just nu i alla fall. Har testat vanlig välling och majsvälling. Olika stora hål på suggrejen och ge det i pipmugg (heter det så?). Gröt kan han väl äta lite grann. Men inte så mycket. Visserligen ska jag jobba halvtid men kommer ju jobba hela dagar.

Någon som har några tips på hur man får honom intresserad av mat???

7 kommentarer:

  1. Ja jag kände liknande när E var liten... och hon var ändå 10 månader när jag började jobba. Det hon levde på i början var turkisk yoghurt blandat med fruktpuré eller mosad banan. Senare gick lite leverpastejsmörgås ner också. Det lossnade egentligen inte förrän jag slutade amma helt.

    SvaraRadera
  2. Han ärver inte matlusten efter pappa då...

    SvaraRadera
  3. Bebisar är lite tuttfixerade. ;-)
    Både du och F kommer klara det bra. Och P också. F kommer äta när han behöver. Försök att inte oroa dig.

    Vet flera andra barn som börjat äta bra (bättre?) när mamman slutat amma. Själv blev jag ratad av bestämda damen, som hellre ville äta vid bordet som alla andra... De är som sagt rätt olika.

    SvaraRadera
  4. Just det... Tips var det!

    Testa allt möjligt bara och låt det ta tid och kladd. Eller rättare sagt, fly huset och låt P testa! Jag tror tricket är ha mamman utom synhåll och testa lite oväntade saker. Avocado kanske? Vissa bebisar behöver testa samma sak många gånger...

    Välkommen hem till oss. :-)

    SvaraRadera
  5. elastaflickan: Har testat turkisk youghurt...

    anders: Matlusten är det inget fel på! Men han är inte så pigg på att testa nya grejer...

    CB: Ja, den som borde ha mest panik är ju P (eller möjligtvis F). Jag slipper ju vara hemma... Har testat avocado nån gång. Men det är ju lite opraktiskt att förvara. För han äter ju inte en hel direkt...

    SvaraRadera
  6. CB: Har testat och hållit mig undan när det serveras välling men jag tycker inte det märktes nån skillnad.

    SvaraRadera
  7. Det tar tid... Mer än man egentligen har tålamod för, men det går.

    Jag lovar! :-)

    SvaraRadera