tisdag, september 01, 2009

Hinka-soppa

Försökte få M att berätta vad det hade serverats för mat på förskolan idag. Det gick trögt. Fick mest "vet inte" och "kommer inte ihåg till svar". Lite senare utspelade sig följande konversation.

-Vad fick ni för mat idag, undrade jag igen.
-Soppa, svarade M.
-Jaha. Vad då för soppa?
-Hink-soppa.
-Hink-soppa?
-Ja, med hinka.
-Vaddå hinka? frågar jag som har börjat undra om han driver med mig. Eller om om det var någon lek de lekte och inte alls vad som egentligen serverades till lunch.
-Ja, med hinka iiiiii, säger en ganska arg M.

Det är då jag kommer på att M inte kan säga sk-ljud utan säger det som h-ljud istället.

1 kommentar:

  1. Känner så väl igen "vet inte" och "kommer inte ihåg"...

    Stackars M som saknar ljud! Lillasyster gör också det. Vid blöjbyte utropar hon ibland "Tuta mamma". "Ska jag tuta?" "Nej, Tuta mamma!". "Ja, jag slutar snart"

    :-)

    SvaraRadera