måndag, oktober 08, 2012

Retuschering

Läser i DN om att det har blivit "en hätsk debatt" som handlar om att ett fotoföretag som anlitas av förskolor i Östersund erbjuder möjligheten att retuschera bilderna på barnen, vilket väckt upprörda känslor. 

Det dagen som F blev fotograferad på sin förskola så kom han upp på morgon med blod runt näsan. Han hade på något sätt slagit i någonstans (nattduksborden kanske) under natten. Han blev rengjord på morgonen men farhågor fanns ju att det kunde komma fram lite blod ändå. Och när fotografierna kom för ett tag sedan så visade det sig att det såklart var blod som syns!

Att det var någonting som skulle kunnat retuscherats bort slog mig inte. Inte för att den fotografen som fotade på Fs förskola erbjöd den tjänsten. Men när jag läste om det i DN så började jag fundera på om det var någonting jag hade velat. Och det hade jag inte. Lite för att det känns konstigt av någon anledning och kanske lite mer för att jag funderar på hur bra gjort det hade blivit. Vad jag däremot gärna hade velat är att någon torkade F om nosen!

2 kommentarer:

  1. Det ger lite skumma signaler, samtidigt som det är lite smart.

    På Es förskola tog de bara gruppfoto i år. Förskolechefen tyckte inte det var förskolans sak att ordna porträttfoton, det kunde föräldrarna göra hos en fotograf (!).

    SvaraRadera
  2. Ja, att retuschera bort saker på barnet ger ju lite fel signaler. Men som sagt, gärna att de torkar bort snor och sånt som lätt går bort med vatten eller papper.

    Ja, det var ju lite konstigt. I och för sig kan jag ju hålla med om att det är lite konstigt att ta portträttbilder. Men det är man ju så van vid att det görs - så har det ju nästan alltid varit. Och det tror jag nog att det mycket är fotoföretagen som har drivit. Så nästan konstigt att fotografen ville komma utan att ta enskilda foton också.

    SvaraRadera