tisdag, september 02, 2014

Saker jag visst glömt att blogga om #1

I slutet på sommaren fick vi för oss att vi ville göra något, vi hade ju varit hemma ett tag då. Så vi kollade lite på nätet och det slutade med att vi tog tåget till Köpenhamn och var där några dagar.

Vi åkte tåg dit. Himla smidigt, lite drygt 5 timmar från Stockholm C till Köpenhamn H. Hotellet vi hade bokat låga alldeles nära tågstationen och Tivoli. 

Så Tivoli var vi ju tvungna att besöka. Det var ju fint där. Fast kanske var vi där lite för länge för min smak. Men barnen var nöjda!
Men de fokuserade på lite andra saker är fina planeringar... 

Jag drog med M och åkte den här. Men satt ju som in en liten stol som satt fast i kedjor och sedan åkte man upp och runt. Det var faktiskt riktigt läskigt - hela tiden.

Hotellet vi bodde på vara ganska fint. Vi fick en svit istället för det rummet vi hade bokat vilket ju gick bra! Här försökte jag fota de riktiga blommorna i hissen. Vi försökte även besöka paternosterhissen som ligger i ett hus som jag varit på konferens i tidigare. Kände att jag gjorde reklam för den hissen lite väl mycket. Det lät på M som om det var en vanlig sevärdhet i Köpenhamn. Men tyvärr höll d på och reparerade paternosterhissen - till vår stora besvikelse! Men vi fick se den åka i alla fall, även om vi inte fick åka med.

Sen fick jag komma iväg och shoppa en liten stund. Här shoppade jag några påslakan och några andra smågrejer. Tror inte direkt att det var billigare här än hemma kanske tvärtom (fast påslakanen var det rea på eftersom de var svensk storlek på dem vilket ju passade mig bra).

Vid det här torget åt vi lunch - smörrebröd på Peder Oxe.

Resultat av shoppingen.

Hann med en sväng i Nyhavn innan vi skulle åka hem. Men då kom det en störtskur så vi gick in på en bar. Vilken gjorde att det var väldigt, väldigt nära att vi missade tåget hem. Men det gjorde vi inte.

Summering: mycket trevligt med Köpenhamn, fast ganska varmt och ganska mycket folk.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar