onsdag, augusti 28, 2013

Semester - femte veckan

-Ok, dags för sista semesterveckan. (Det var ju ett tag sedan.)

Vi hade ju varit ute och fiskat abborrar. Så dagen efter tog vi och lagade till dem och bjöd in min mamma och syster på middag. När vi har ätit ganska många så säger systern att vår bror gärna hade velat se foton på abborrarna. Antagligen ville han se ett foto på dem innan de var stekta och framförallt innan de var uppätna! Så jag drar fram min mobil och tar ett kort. Som jag fortfarande inte har visat honom. Men här är det nu!

Det roliga med det här kortet (om det finns så mycket skoj med det) är att skeden som ligger i pajformen är en uppläggningssked - alltså större än en vanlig sked. Oftast brukar man väl inte göra så att fångsten ser mindre ut än vad den egentligen var.

En dag skulle vi ge oss ut på cykelutflykt. F lärde sig cykla i våras. Någorlunda i alla fall. Sen gick sommaren och han övade inte så mycket mer. Men nu tyckte vi att han kunde cykla så pass bra att vi kunde ge oss i väg på en lite utflykt. Så vi packade en ryggsäck med fika, drog fram alla cyklar och gav oss iväg. Så började det regna lite. Sen lite mer och mer. Så till sist så fick vi fika under en gran. Ganska mysigt men kanske inte riktigt som vi hade tänkt oss. Jag sa till M och F att om vi skulle vänta till det slutade regna kanske vi skulle få sitta i skogen hela natten -"Men hur ska vi då kunna spela Star Wars" undrade F.

I början av sommaren så klippte jag ut ett recept på frukostfrallor som man kunde göra på kvällen och sedan på morgonen skulle man bara forma dem till frallor och sätta in i ugnen. De tänkte jag att jag skulle göra på semester... Och det tog alltså ca bara 4,5 veckor innan jag kom mig för att göra det. Men de blev goda!

Sen träffade vi lite kompisar och fick träffa en ny familjemedlem och var hemma och grillade hos några andra. Trevligt med lite kompishäng!

En dag gjorde vi en utflykt till Drottningholm. För att M och F skulle tycka att det var lite skojigare så tog vi med deras cyklar. fast det var lite svårt för F att cykla på vissa ställen där gruset var lite väl löst.

En dag var vi ute med den lilla båten i skärgården. Då dök det upp kor på stranden! De var inte jag så pigg på att dela handduk med!

Sen kom den där sista lördagen på semestern. Då hade det pratats om att det skulle bli den varmast dagen på hela sommaren. Så då ville jag åka till en sandstrand och bada i havet. Eftersom den var sånt snack innan att det skulle bli fint väder verkade de lämpligt att komma iväg lite i tid. Medan jag och P höll på och packade ihop badgrejer och picknick så höll N på att krypa ut genom ytterdörren och hux flux så smälldes dörren igen. Rakt på hans fingrar! P trodde först att det gick bra eftersom N inte började skrika genast men efter några sekunder så kom skriket. P fick öppna ytterdörren för att få loss honom. Sen tröstade vi och spolade med lite kallt vatten. Och sen åkte vi till barnakuten istället för stranden på årets varmaste dag.

Det var väldigt lugnt på akuten så det tog inte så lång tid att få handen röntgad och det kunde konstateras att fingrarna var oskadda inuti.  De blev inte så farligt svullna heller. Så det var skönt att det gick bra! Sen åkte vi till stranden och tog årets skönaste dopp!

Så det var den semestern det! Färdig rapporterad.